Ofte stillede spørgsmål

Hvor tit foregår sessionerne?


Kurset kører hver tirsdag i otte uger fra kl. 19 til 21.30. Den syvende session (d. 4. juni) vil være udvidet, således at den forløber fra kl. 17 til 21.30. Kan man først deltage fra kl. 19, vil dette dog også være muligt.




Hvad hvis jeg ikke kan deltage i en eller flere sessioner?


Det er selvfølgelig bedst at deltage i alle sessioner. Men skulle du være forhindret i at deltage i en eller flere sessioner, har du mulighed for at læse op på det, vi gennemgår på dagen i kursusmaterialet, ligesom du stadig kan (og bør :)) lave de daglige øvelser og følge de guidede meditationer.




Hvad får jeg ud af kurset?


Effekten af otter ugers meditation og af øvelserne er forskellig fra person til person og hvilke udfordringer, du står overfor. Men følger du kurset og udfører øvelsesprogrammet mellem sessionerne, vil du højst sandsynligt opleve større ro, mindre stress, mindre tankemylder, større fornemmelse af nærvær og en generelt længere lunte i hverdagen.

Processen kan også hjælpe dig til bedre at forstå dine tankemønstre bedre, at du bliver mere bevidst om din krops signaler, og at du bliver bedre til at mærke dig selv og dine følelser.




Hvordan er fordelingen mellem teori, øvelser og erfaringsudveksling?


Alle sessioner består af teori, øvelser og erfaringsudveksling.

På de første sessioner vil øvelserne være korte (cirka 5-7 min. per øvelse), så alle kan være med. Efterhånden som forløbet skrider frem, vil meditationerne og øvelserne blive længere. De længste meditationer vil vare op til en halv time sidst i forløbet. Vi mediterer sammen flere gange per session.

Teorien fylder en del - særligt i begyndelsen. Du lærer at meditere mindfuldt, at forstå elementerne i mindfulness, hvordan man bedst integrerer det i sin hverdag og får opbygget en god vane, hvordan du bedre tackler negative tanker og stress, ligesom vi kommer ind på vores forståelse af bevidstheden - altså det særlige rum, vi - bl.a. - dyrker i meditationen.

Endelig er erfaringsudveksling et vigtigt element på kurset. Efter hver uge vil vi sammen følge op på, hvordan det er gået i ugens løb, og efter hver øvelse vil vi tage en snak om, hvordan øvelsen forløb og gav af udfordringer, indtryk og oplevelser.




Er kurset et terapiforløb eller et metodeforløb?


Dette kursus er et metodeforløb. Dvs. du vil lære at meditere mindful og integrere mindfulness i din hverdag. Der kan sagtens dukke følelser og udfordringer op, som vi vender undervejs, men vi vil ikke gå dybere ind i disse, som man ville gøre i et terapeutisk forløb.

På holdet er der kollektiv tavshedspligt. Dvs. hvad end der bliver delt af personlige oplevelser eller følelser, bliver mellem kursisterne og læreren på holdet, således at vi sammen danner et trygt rum at meditere og øve os i.




Hvad hvis jeg bliver forhindret i at deltage eller fortryder min tilmelding?


Det er muligt at fortryde din tilmelding senest 14 dage før kursusstart. Dette skal i så fald meddelelses skriftligt til kursusholder - f.eks. som en besked sendt her fra siden i kontaktfeltet. Refundering af kursusbeløb senere end dette er ikke muligt.

Du vil dog have mulighed for selv at overdrage din plads til en anden deltager inden kursusstart til en person, der er egnet til at følge kurset. Dvs. en, der ikke p.t. er sygemeldt med stress eller depression - eller har en psykisk diagnose.

Når kurset er gået i gang, er det ikke muligt at overdrage sin plads eller få refunderet kursusgebyret.




Hvor foregår sessionerne?


Alle sessioner foregår på Islands Brygge 30C, som er en tidligere silo, der er ombygget til beboelse. Kurset afholdes i min store, runde stue med smuk udsigt til vandet og Bryggen fra alle vinduespartierne. Det skaber rum til ro og fordybelse og en rar og tryg stemning.




Hvad er der af forberedelse?


For at få udbytte af kurset, er det vigtigt, at du har mulighed for at udføre daglige øvelser mellem de ugentlige sessioner.

I begyndelsen vil øvelserne være relativt korte (beregn cirka 7-10 minutter per dag), mens de vil blive længere, efterhånden som kurset skrider frem.

Senere i programmet vil de daglige øvelser tilsammen vare op til cirka 30 minutter - enkelte dage lidt længere.

Øvelserne vil primært bestå af guidede meditationer og af mindfulde øvelser.

Der er intet læsepensum, men du har mulighed for at læse op på de enkelte sessioner, hvis du er forhindret i at deltage.




Er jeg egnet til at deltage?


Langt de fleste er egnede til at deltage.

Du behøver ikke at have erfaring med at meditere eller kende til mindfulness i forvejen. Men du skal være motiveret for at lære det og have lyst og tid til at udføre en række daglige øvelser igennem de otte uger (op til cirka 30 minutter per dag - i begyndelsen mindre).

Hvis du p.t. er sygemeldt med stress, lider af en depression eller har en psykiatrisk diagnose, bedes du kontakte Andreas Hansen på tlf.: 61310778 før evt. tilmelding. Her vil det i de fleste tilfælde være bedre at finde et andet hold, da dette kræver en anden type forløb.




Hvor gammel skal man være for at følge kurset?


Dette kursus er for alle over 18 år. Alderssammensætningen på hvert hold er forskelligt, men kursisterne er typisk mellem 23 og 55 år. Du må gerne være yngre eller ældre, men det er bare primært folk i denne aldersgruppe, som tilmelder sig kurset.




Yoga? Jamen, jeg er slet ikke smidig!


Det behøver du heller ikke at være, og du behøver heller ikke at have dyrket yoga før.

På to af sessionerne (session fem og syv) vil vi gå igennem et mindfuldt yogaprogram sammen.

Yogaprogrammet kræver ikke nogen særlig smidighed og kan laves af alle normale, raske mennesker, der kan stå oprejst. Mindful yoga handler mere om at være i stillingen end at komme dybt i den.

Har du svære rygproblemer eller er højgravid, vil der være enkelte øvelser, det vil være godt at springe over. Men størstedelen af programmet kan gennemføres af alle.

Der er yogamåtter på holdet, men du er velkommen til at have din egen med.




Er mindfulness noget spirituelt eller religiøst?


Nej. Mindfulness er udviklet i 1970'erne af en amerikansk professor i medicin, Jon Kabat-Zinn, som desuden grundlagde The Stress Reduction Clinic og Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society på medicinsk fakultet på Massachusetts Universitet.

Mindfulness positive virkninger er siden grundigt dokumenteret og bliver benyttet i bl.a. offentlige tilbud herhjemme som led i f.eks. stressbehandling.

Meditationen, øvelserne og tilgangen i mindfulness er dog inspireret af en række praksiser, som særligt buddhisterne har benyttet i tusindvis af år. Man behøver dog hverken at tro på Buddhas lære eller være religiøs for at praktisere mindfulness, og mindfulness indeholder ikke et religiøst element.




Er meditationerne guidede?


Ja. Alle meditationer på kurset er guidede. Du får desuden adgang til samtlige meditationer på mp3. Du har adgang til alle meditationer online og kan desuden downloade dem til evigt eje.





yoga1.jpeg

Onlinekursus

Lær mindfulness allerede i dag

Se hvordan forløbet
er bygget op.

Mød din lærer

Fra livskrise
til mindfulness

Her er min rejse ind i mindfulness

Gratis webinar

Overvejer du at lære mindfulness?

Find ud af om mindfulness er noget for dig.