Hvad er mindfulness - og hvad hjælper det med?

Du har sikkert hørt mindfulness nævnt mange gange før. Måske har du venner, der træner mindfulness. Og ellers er magasinerne fyldt med artikler om at være mindful, ligesom du kan finde bøger om alt fra mindful living til mindful hækling. Men hvad er mindfulness? Hvad hjælper mindfulness på? Og hvorfor vælge mindfulness?

Lad os begynde med det store spørgsmål:


Hvad er mindfulness?

Det helt korte svar er, at mindfulness er træning i at være bevidst nærværende uden at dømme.


Det kan godt lyde lidt kryptisk. For hvad betyder bevidst nærværende, og hvad vil det sige ikke at dømme?


Lad os tage den nærværende del først. Prøv at tænke tilbage på din seneste ferie. Måske var det en længere rejse, måske var det bare en weekendtur. Er der noget, du husker fra ferien? Nogle situationer, du særligt mindes? Det kan være stedet, du boede, en aften ude på restaurant eller en særlig oplevelse eller følelse undervejs.


Prøv så at tænke tilbage på forrige weekend. Eller i forgårs. Eller måske bare i går. Hvor meget husker fra den dag? Og hvor godt husker du weekenden eller forleden i forhold til dit ferieminde?


Ofte sker der det på en ferie, at vi nærmest helt automatisk bliver mere nærværende. Med mindre vi har fire børn at holde styr på, giver ferier os en mulighed for lige at træde lidt på bremsen i stedet for at have foden i bund på speederen i hverdagen.


Samtidig er vores ferier ofte fyldt med nye indtryk, der gør det lettere for os at være opmærksomme og til stede. Bl.a. derfor er ferieminder ofte også noget, vi husker længe efter, mens hverdagene har det med at flyde sammen.


Hverdagen bliver en stor to-do-liste

Særligt hvis vi er stressede, kan dagligdagen virke som én stor to-do-liste, der bare skal nås. Derfor tænker vi gerne et skridt eller to frem, eller vi bekymrer os om al det, vi ikke nåede, eller situationer, som vi føler kunne være håndteret bedre. Men nuet - øjeblikket - det kan vi ofte glemme at være rigtigt til stede i. Jo, vi kan sidde fysisk til stede til et møde på arbejdet. Men vores tanker er måske allerede fremme ved det næste, der skal ske på mødet - eller al det, du ellers skal nå på og efter arbejde.


Pyh. Kan mærke, at det er helt stressende bare at skrive om den tilstand. For det skaber meget uro i os, når vi hele tiden er på vej i stedet for at være lige dér, hvor vi er.


Tre elementer i mindfulness

Derfor øver vi os i mindfulness i at træde lidt på bremsen i hverdagen. Det kan man heldigvis godt gøre uden nødvendigvis at slette ting på ens to-do-liste. Meget af det handler nemlig om at arbejde med den opmærksomhed, vi giver alle de tanker og følelser og fornemmelser, som har det med at flyve rundt i os, når vi har travlt og ikke lige nyder livet på en afslappende ferie.


Det gør vi på tre måder:


Med meditation, hvor vi lærer at træde på bremsen og blive opmærksomme på al det, der sker i os. Mange tror, at meditation handler om at tømme hovedet for tanker. Det troede jeg selv. Men det handler i stedet om at være opmærksomme på al det, der sker i os, og så lære at give slip uden at dømme. Det der med at dømme vender vi tilbage til lige om lidt.


Med teori, hvor vi bl.a. lærer, hvordan man selv i en travl hverdag kan indlægge små pauser til sig selv, og hvordan man får bedre styr på tankerne og følelserne - ikke mindst de negative af slagsen. Samtidig dykker vi også virkelig ned i den mindfulde meditations syv grundindstillinger, og hvordan man får gjort meditation og mindfulde øvelser til en del af ens hverdag.


Ved at træne i at være mindful. At være mindful betyder, at man øver sig i at være nærværende. Det kan være lige fra at børste tænder eller gå i bad til at være sammen med sine børn eller kæreste - eller sig selv. Det kan lyde lidt abstrakt og skal helt sikkert prøves i praksis. Men prøv f.eks. næste gang, du spiser at spise helt langsomt med lukkede øjne og virkelig smage på maden og mærke dens konsistens. Eller næste gang du er i bad virkelig at være opmærksom på, hvordan det føles, når vandet rammer din krop, når du putter shampoo i dit hår, og når du sæber dig ind. Det kan måske lyde lidt spøjst. Men ved at træne de små øjeblikke i hverdagen vil du langsomt opleve, hvordan du bliver mere opmærksom og nærværende i løbet af dagen.


Uden at dømme

Og så er der det her med “ikke at dømme”. Udfordringen er nemlig, at vi ofte kommer til at dømme os selv og andre med vores tanker. Her tænker jeg ikke bare, at du måske synes, at Trump eller chefen er en idiot. Men også at du måske ikke føler, at du selv eller andre helt gør det godt nok. Eller at det er virkelig belastende, hvis du har en ryg der gør ondt, eller du slår dig selv oven i hovedet over noget, du har sagt eller gjort.


I mindfulness træner vi ikke at have en fuldstændig ukritisk tilgang til verden. Både Trump og chefen må vi fortsat gerne synes er idioter. Og hvis ryggen gør ondt, jamen, så gør den ondt. Men vi træner den opmærksomhed, vi giver vores tanker, følelser og indtryk.


Når vi mediterer og er mindfulde, træner vi således at give slip på både tanker og følelser uden at dømme dem. Hvis vi kommer i tanke om noget dumt, vi sagde eller gjorde på arbejde, så accepterer vi tanken uden at dømme den. Altså uden at bebrejde os selv for den. Og så giver vi slip.


Udviklet i USA i 1970’erne

Mindfulness blev i sin tid udviklet af den amerikanske læge og professor i medicin, Jon Kabat-Zinn og hans team på University i Massachusetts. Det gjorde de tilbage i 1970’erne, fordi der var mange patienter, man ikke anede, hvad man skulle stille op med. Der eksisterede ikke lige en pille mod stress, angst og uro, og kroniske smerter var stadig voldsomt belastende at gå rundt med trods smertestillende medicin.

Jon Kabat-Zinn var meget inspireret af den buddhistiske måde at meditere på og kunne både se og selv mærke, hvordan en meditativ praksis hjalp både mod en masse tilstande i vores krop og sind. F.eks. ved at sænke kroppens stressniveau, gøre det lettere at slippe for negative tanker, at øge koncentrationsevnen og altså ikke mindst blive mere opmærksom, bevidst og til stede.


Mindfulness er dog ikke buddhisme. Jon Kabat-Zinn og hans team adopterede i stedet en masse praksiser og gjorde dem let anvendelige og forståelige i en vestlig hverdag, hvor de færreste af os har tid eller overskud til at meditere flere timer om dagen.


Mindfulness' gode effekter

Samtidig gik han som læge meget op i at dokumentere virkningen af mindfulness og det otte ugers program, han og teamet fik sammensat og gennemprøvet. Og siden er der udført flere tusinde studier af mindfulness, som dokumenterer de mange positive effekter. Man kan f.eks. spore en øget koncentrationsevne selv fem år efter, at kursisterne har taget det otte uger lange program. Og i det hele taget begynder mange at tackle tanker og følelser anderledes i hverdagen efter at have lært mindfulness.


Så hvorfor mindfulness? Det gode ved mindfulness er, at det virker. Oplever du stress, tankemylder eller gør dig mange negative tanker, så hjælper mindfulness. Og et mindfulnesskursus hjælper dig med at integrere mindfulness i din hverdag, så det bliver til en daglig praksis i stedet for bare en rar oplevelse. Det er lidt ligesom at en kostomlægning virker bedre end en slankekur. Du lærer og får simpelthen integreret nogle bedre vaner og mønstre i din hverdag. Både i praksis og gennem teori.


Kom i gang i dag

Hvis du har lyst til at prøve mindfulness af, kan du med mit kursus komme i gang i dag. Du har fuld fortrydelsesret i syv dage, hvilket vil sige, at du kan nå at se hele første session, hvor du lærer teorien bag og vi sammen mediterer og er mindfulde. Og derefter kan du prøve at meditere til de guidede meditationer, der ligger som lydfiler, ligesom du får instruktioner i, hvordan du kan være mindful. Videoen til første session varer 45 minutter, og du behøver ikke at bruge mere end et kvarter om dagen på at prøve øvelserne af. Har du spørgsmål til mindfulness eller til kurset, er du altid velkommen til at kontakte mig på andreas@mindnow.dk. Du kan desuden læse min egen historie om, hvorfor jeg begyndte at dyrke mindfulness, og hvad jeg fik - og stadig får - ud af det. #mindfulness #meditation #ro #stress #tankemylder #mindful

36 visninger