Min historie: Fra livskrise til mindfulnessinstruktør

Opdateret: sept. 4

Mindfulnessinstruktør? Mig? Det lå bestemt ikke i kortene for ti år siden. Men så ramte livet mig med et ordentligt gok i hovedet og sendte mig ud på en ordentlig rejse.

Helt ærligt havde jeg aldrig troet, at jeg var “sådan en”, som mediterede. Indtil livet ramte mig med et ordentligt gok i hovedet, havde jeg faktisk kun mediteret én gang i mit liv. Det var midt i en stor gruppe af mennesker, og jeg præsterede som den eneste at falde i søvn mellem dem alle. Der tænkte jeg, at meditation nok bare ikke rigtigt var noget for mig.

Men så var det altså, at gokket ramte mig oven i hovedet. Fuldstændigt ud af det blå. For egentlig følte jeg, at jeg havde godt styr på mit liv. Min karriere gik strålende, jeg nåede de mål, jeg satte mig, og var omgivet af gode venner og familie og kærlighedslivet gik godt, indtil det ikke gjorde, og min kæreste gik fra mig. Den slags havde jeg prøvet før, og jeg vidste af erfaring, at kærestesorg gik over. Tankerne kværnede løs Men denne gang var det anderledes. Tankerne kværnede løs, jeg sov nærmest ikke, og min krop var i konstant alarmberedskab. Alt det, der plejede at virke for mig, virkede ikke længere. Og måske havde det aldrig rigtigt virket.

For alt for længe havde jeg prøvet at regne det hele ud med hovedet. Og selv om det havde bragt mig langt, havde det bare ikke bragt mig et sted hen, hvor jeg rigtigt var glad eller nærværende. Og jeg hvilede bestemt ikke særligt godt i mig selv. Det var en svær erkendelse. For hvis jeg ikke længere kunne regne mig selv og mit liv ud med hovedet, hvad skulle jeg så gøre? Hvordan kommer man ned i kroppen? På en eller anden måde måtte jeg komme væk fra mit hoved og ned i min krop. Jeg anede bare ikke hvordan. Så jeg begyndte hos en coach og en psykolog, jeg begyndte at træne i naturen, og jeg kastede mig ud i at lære tango for at prøve et-eller-andet. Og så var der altså det her med at meditere. Jeg havde jo godt hørt, at det var en effektiv måde at finde ro på. Få styr på tankerne. Og blive mere nærværende - hvad end det så betød. Gav meditationen endnu en chance Så jeg gav meditationen en chance mere. Eller faktisk flere chancer. Først prøvede jeg et ‘quick fix’ og installerede et par meditationsapps på mobilen. Da det ikke rigtigt virkede, tog jeg et aftenkursus, og så et kursus på en uge, hvor jeg lærte en række forskellige meditationsteknikker. Men jeg var stadig ikke overbevist om, at meditationerne havde den store effekt. Jeg valgte derfor at gå ‘all in’ og tog et retreat i Sverige, hvor jeg skulle meditere i ti timer om dagen uden at sige en lyd. Helt ærligt, så tænkte jeg, at det lød lidt tosset. Men noget måtte der ske.

Endelig ro

Og her begyndte jeg at mærke, at meditationen havde en klar effekt. Teknikken var meget anderledes end de andre meditationer, jeg havde prøvet. Og det hjalp, at jeg virkelig gav mig selv tid til at lære teknikken. Men jeg var desværre langt fra i mål endnu. For jeg anede stadig ikke, hvordan jeg fik gjort meditationen til en del af min hverdag og få de gode effekter til at holde ved. Det er jo de færreste forundt, at de lige kan hive ti dage ud af kalenderen i tide og utide, når de skal have ro i sindet og styr på tankerne. Og jeg havde virkelig brug for en meditationsform og et mindset, jeg kunne integrere i min hverdag. En form og en teknik, som ikke krævede, at jeg levede en slags munketilværelse. Meditation i hverdagen Heldigvis var der andre før mig, der havde taget teknikken til sig og gjort den mere spiselig i en almindelig hverdag med stress og deadlines. Og heldigvis for mit skeptiske sind var det ikke en spirituel leder, men tværtimod en amerikansk professor i medicin. Jon Kabat-Zinn hedder manden, som sammen med sit team på University of Massachussets udviklede mindfulness tilbage i 1970’erne.

Jeg havde faktisk undgået mindfulness lidt i min jagt på en løsning. For programmet var ret omfattende. Det tager otte uger, og jeg havde jo ledt efter et quick fix. Selv ti dage på retreat lød i overkanten. Men da jeg endelig kastede mig ud i at lære mindfulness, opdagede jeg hurtigt, at man hverken behøver at leve som munk i stilhed eller meditere flere timer dagligt for at opnå de mange positive effekter. Og jeg lærte, at man kan være mindful i løbet af dagen uden overhovedet at meditere. Man kan træne mindfulness, når man er i bad, børster tænder, tager på arbejde, er på arbejde, eller er sammen med venner og familie. Mere glad, rolig og fokuseret Bedst af alt så kunne jeg med mindfulness bevare roen og nærværet i mig selv. Jeg blev meget mere glad, mine tanker blev langt mere fokuserede, og jeg begyndte også mere og mere at lytte til min indre stemme i stedet for at forsøge at regne det hele ud med mit hoved.

Til yoga på stranden i Málaga City i Spanien.

Det medførte et par større valg i mit liv. Jeg har f.eks. ført en drøm i livet ud med at prøve at bo i Spanien, jeg har droppet en del dyre vaner, som jeg kunne mærke ikke rigtigt gav mig noget, og sidst, men ikke mindst, har jeg skiftet mit arbejde som journalist og kommunikationsrådgiver ud med et liv som mindfulnessinstruktør. For jeg har i mange år brændt for at undervise, men mit hoved gav mig bare ikke lov til at leve den del ud.

Elsker at undervise Siden jeg uddannede mig til mindfulnessinstruktør, har jeg stornydt hvert et hold, jeg har haft. Jeg elsker at se den transformation, der sker med mine kursister, og den ro og det overskud, de finder i dem selv. Udfordringen for mange er bare, at de ikke føler, de har den tid i hverdagen, som det kræver at følge et normalt mindfulnesskursus, hvor man hver uge skal møde op på et bestemt tidspunkt for at lære teorien og øvelserne grundigt. Derfor har jeg valgt at opbygge dette kursus, der ville have fået mig selv i gang og på rette spor meget hurtigere. Et online mindfulnesskursus, hvor du i dit eget tempo lærer al teori og kommer igennem alle øvelser. Hvor du har mulighed for at sparre med din personlige mindfulnessinstruktør - mig :) - og med tidligere og nuværende kursister. Ikke bare undervejs - men også bagefter, når motivationen og inspirationen skal holdes oppe. Jeg glæder mig til forhåbentlig at lære dig mindfulness, så du også kan finde ro, nærvær og overskud i dit liv. Og så du måske ligesom jeg bliver endnu bedre til at lytte til den indre stemme, der har det med at være klogere end vores hoved. Velkommen til :) Læs mere om hvordan du kommer i gang med mindfulness.

Mini-bio: Oprindeligt er jeg uddannet journalist og har en fortid på bl.a. TV-Avisen, TV 2 NEWS, Ingeniøren og Berlingske Medier, ligesom jeg har skrevet flere lærebøger i journalistik. I ti år drev jeg et etisk funderet PR-bureau og var senest partner i et contentbureau. Men da jeg først tillod mig selv at stoppe op, fik styr på tanker, og fandt ro og nærvær, kunne jeg mærke min gamle trang til at undervise og lære fra mig. Nu brænder jeg for at lære andre mindfulness.



Du modtager din gratis, mindfulde meditation på mail. Herefter modtager du cirka en gang om måneden en mail med mindfuld inspiration. Du kan til enhver tid afmelde dig igen med et enkelt klik :)



#mindfulness #meditation #ro #stress #tankemylder #kærestesorg

206 visninger