Min vej til mindfulness

Sorg, stress og selvmord

Lev med livets katastrofer, hedder den tykke grundbog i mindfulness, og det er da også særligt tre katastrofer i mit liv, der gjorde, at jeg tog springet fra at være journalist og PR-bureauejer til mindfulnessinstruktør.

Sorg - som førte til ustoppeligt tankemylder

Nogle gange skal vi have et ordentligt skub for at komme i gang. Og da jeg pludselig blev ramt med kærestesorg af orkanstyrke, og tankerne var så ustoppelige, at jeg hverken kunne sove eller havde nogen appetit, følte jeg ikke længere, jeg havde et valg.

Jeg havde prøvet mange brud før. Så jeg troede, jeg kendte mig selv godt nok til at vide, at kærestesorg bestod af en række sorgfaser, man bare skulle igennem.

Men denne gang følte jeg mig fanget i et tankemylder, som nærmest kun tog til i styrke, og hvor følelserne sad så langt ude på tøjet, at jeg havde svært ved at genkende mig selv og mit normalt mere rolige jeg.

Den eneste mulighed for at komme væk fra mit hoved, var at komme ned i den krop, som jeg alt for lang tid havde forsømt.

Bevares, jeg trænede flere gange om ugen og spiste riiiiimeligt sundt. Men når alt kom til alt, havde jeg indtil da set min krop som en maskine, der blev styret fra kommandocentralen mellem ørerne.

Men nu føltes det som om, at min krop havde taget styringen fra mig, og at en enorm uro og mange gamle og nye følelser væltede op med fuld kraft. 

Så jeg begyndte at meditere.

Udfordringen var, at jeg ikke anede hvordan. Jeg hentede diverse apps, tilmeldte mig aftenhold, dagshold og ugehold for at lære det. Dengang anede jeg bare ikke, hvor stor forskel der er på meditationer.

Og selv hvis jeg fandt lidt ro under en meditation, anede jeg ikke, hvordan jeg tog den ro med mig uden for meditationen.

Derfor var det en enorm befrielse, da en god ven anbefalede mig mindfulness. For ikke bare lærer man med mindfulness at meditere. Man lærer også at integrere sin praksis i hverdagen gennem mindfulde øvelser, hvor man er fuldt til stede i nuet og i det, man laver.

Det var... som at komme hjem. 

Pludselig behøvede jeg ikke at flygte fra følelserne. Jeg kunne være med dem eller vælge at give slip på dem, og jeg ikke bare lærte - men kunne også mærke og opleve, hvordan tanker var til at give slip på.

Selv mit gamle sovehjerte blev jeg genforenet med, og jeg svor, at jeg aldrig ville forlade det igen.

Stress - som fik mine øjne op for mindfulness

Fra at være en folkesygdom, vi nærmest jokede med, tager vi heldigvis i dag stress langt mere alvorligt. Sikkert fordi vi enten selv eller nogen tæt på os har været hårdt ramt. Jeg har oplevet det helt tæt på og selv mærket tegnene. 

På papiret var jeg lige, hvor jeg ønskede at være karrieremæssigt.

Jeg var virkelig god til det, jeg lavede, fik masser af anerkendelse som selvstændig, og tjente styrtende med penge.

Men da jeg en aften stod overfor min ven og min hjerne slet ikke kunne tage hans vigtige fortælling ind, føltes penge og karriere så inderligt ligegyldige. Det var som om, at min hjerne slet ikke kunne sætte hans ord sammen til forståelige sætninger for min bevidsthed.

Et par dage efter opsagde jeg samarbejdet med min største - og mest besværlige - kunde og kunne nærmest med det samme mærke, hvordan mine skuldre føltes lettere.

Heldigvis nåede jeg aldrig at opleve det helt store knæk. Som tidligere journalist i en hårdtarbejdende mediebranche har jeg ellers oplevet folk knække sammen for øjnene af mig midt under en udsendelse - eller hvordan gode kollegaer fra den ene dag efter den anden pludselig ikke mødte op og var sygemeldt i halve år.

Værst var, da jeg for snart 15 år siden fik et af de opkald, jeg slet ikke var forberedt på. Jeg skulle komme hjem med det samme, for min mor var blevet hasteindlagt.

Hendes krop havde været ved at give op, efter hun i løbet af den netop overståede efterårsferie var gået helt ned med stress.

Selv troede hun, det var influenza.

Men hendes nervesystem var så overbelastet, at det havde udløst sukkersyge, og nu måtte hun have adskillige drop i sig og under konstant overvågning for at få kroppen tilbage i nogenlunde normal tilstand.

Hovedet og sindet var væsentligt længere om at komme sig.

Det var voldsomt at opleve, hvordan min mor gik fra at være en med fyldt arbejdskalender og hundrede projekter i hver ferie til knapt at kunne overskue en aftale i kalenderen på en uge. Men langsomt - bl.a. ved hjælp af mindfulness - fandt hun glæden ved livet frem igen. 

Men selv 15 år senere har knækket sat sine tydelige spor hos min mor og gjort mig særdeles bevidst om, hvor vigtigt det er at lytte til de faresignaler, vores krop heldigvis giver os, hvis bare vi ved, hvordan vi skal lytte efter. 

Selvmord - som formede mit ønske om at hjælpe andre

Det kan lyde barskt, og det er det sådan set også. Men lige fra jeg var helt lille, har jeg oplevet, hvad den yderste konsekvens af et dårligt mentalt helbred kan være. 

Som fire-årig tog min elskede mormor en alt for stor portion nervepiller og druknede sig i badekarret. Ni år senere hængte min far sig i et træ, og yderligere seks år senere døde min morfar reelt af sorgen over tabet af sin elskede hustru, som han aldrig kom sig over.

Særligt min morfars død ramte mig hårdt, da han gennem hele mit liv havde været en slags erstatningsfar. Og det gjorde så ondt at mærke, hvordan han dag for dag mistede modet på livet. 

Da jeg fandt ham siddende i sin lænestol med hovedet bagover, åben mund og lukkede øjne, havde hans hjerte endelig givet ham fred. Men det gjorde forbandet ondt i mange år efter, at der til sidst intet var, som kunne gøre ham glad, eller som han følte, han havde at se frem til. 

Med tiden har jeg lært, at jeg ikke kan redde de, som ikke ønsker det.

Men jeg kan hjælpe de, der gerne vil lære de redskaber, jeg selv har brugt til at komme ud af store personlige kriser.

Eller de som ønsker bedre at kunne stå imod en pokkers stresset hverdag i et arbejdsliv, hvor vi endnu ikke tillægger den mentale sundhed nær så stor betydning, som jeg ville ønske og drømmer om. 


Hvad jeg (ellers) har med mig bagagen

IMG_3289-1_edited

Certificeret mindfulnessinstruktør

Jeg er uddannet mindfulnessinstruktør hos psykolog Emil Noll, som er en af danske pionerer inden for mindfulness. 

Siden har jeg suppleret uddannelsen med bl.a. yogaundervisning og retreats, og er desuden den første, certificerede ikigai-coach i Danmark.

Billedet er fra en skøn yogasession i Skandinavisk Yoga og Meditationsskole.

Praktisk meditationserfaring

På min vej til mindfulness har jeg lært alt fra transcendental meditation til buddhistiske meditationsteknikker og Wim Hofs åndedrætsteknikker og været på vipassana - et 10 dages silent retreat med ti timers daglig meditation.

Gennem årene har jeg mediteret med mange skønne, inspirerende mennesker fra hele verden både online og offline og nyder mange former for meditation og mindful træning.

andreas mediterer
fnews4

Baggrund som journalist og kommunikatør

Jeg elsker at formidle kompliceret stof på en enkelt måde.

I min tid som journalist har arbejdet som journalist, redaktør og kommunikatør i over 15 år - bl.a. på TV-Avisen, Berlingske Medier, Ingeniøren og TV 2 NEWS, som dette billede er fra - taget den dag, vi gik i luften. 

Jeg har også stiftet et PR-bureau, skrevet to lærebøger i journalistik og været partner i et contentbureau. Ja, egentlig har jeg bare haft ret travlt. 

Elsker kæreste, vand, venner og (forhåbentlig) van-life

Når jeg ikke mediterer, elsker jeg at være i vandet på alle årstider, cykle, tage billeder og fordybe mig i alt fra film, bøger, serier og podcast og ikke mindst min kæreste og mine venner - som her, hvor jeg er med Lars inde for at se det vildeste opgør, jeg havde drømt om at se i mange år: Real Madrid - Barcelona. 

Faktisk er jeg det, man vil kalde ekstrovert-introvert. Dvs. jeg virker ret så ekstrovert, men jeg elsker at tanke batterierne op i mit eget selskab. 

Foruden København, Aarhus og Holbæk har jeg boet i USA og Spanien og drømmer om at leve det simple liv en god del af året i en van.

IMG_7051-min


Har du lyst til at lære mindfulness? Introtilbud: Prøv 14 dage for kun 19 kr. og få fri adgang til online mindfulnesskursus, guidede meditationer, liveevents m.m. Herefter kun 99 kr./mdr. - uden binding.

Introtilbud: Prøv 14 dage for kun 19 kr.